BIMBANG.. BIMBANG..

Dijangkakan, isu kalimah Allah susah selesai selepas kenyataan yang dikeluarkan oleh al-Imam Al-Wasati, Dr Yusuf Al-Qaradhawi. Rupa-rupanya, masih ada yang masih bersuara, sehingga mengatakan Dr Yusuf Al-Qaradhawi tidak memahami uruf Malaysia.

“Problemnya Ustaz, yang dok bising-bising ni, puak-puak JAKIM” kata seorang pelajar dari Universiti tempatan dalam satu talian telefon.

“laaa. Apa masalahnya lagi.. takkan JAKIM ni rasa, depa lagi alim dari Dr Yusuf Al-Qaradhawi kot?” soalku.

“depa dok bagitau, fatwa qaradhawi itu tidak relevan di Malaysia” ujar pelajar yang berasal dari negeri kedah darul aman itu.

“aik.. takkan Al-Quran dan hadis di Malaysia tak sama dengan Al-Quran dan Hadis yang Qaradhawi baca kot?” aku kemukakan persoalan.

“tu yang susah nak jawab ustaz oiii”

“apa yang depa dok tak puas hati tu?”

”depa habaq, uruf Malaysia tidak mengizinkan penggunaan kalimah Allah di malaysia”

”sapa yang dok habaq lagu tu? Orang-orang je jahil kot habaq lagu tu ? »

«mana ada ustaz.. yang dok cakap ni, ustaz-ustaz dalam JAKIM.. tak habis-habis dengan bimbang.. pastu uruf”

”apahal ngan ustaz-ustaz JAKIM ni, depa ni nak jadi Bani Israel ke?”

”lagu mana tu ustaz?”

”syaikh… uruf ni berlaku, dalam perkara yang tidak ada nas.. apabila sudah ada nas, uruf mana boleh diguna pakai.. kalau uruf diguna pakai dikala wujud nas, itu namanya menafikan nas”

“emmm…”

“kalau ada nas, lalu nak pakai juga uruf sehingga menolak Nas, apa beda kita dengan Bani Israel?”

“macam mana tu ustaz.. bagi penjelasan sikit”

“Bani Israel dahulu, dorang tolak Nabi Muhammad SAW kerana Nabi Muhammad SAW ini orang arab. Uruf orang Bani Israel mengatakan, nabi akhir zaman mesti bangsa Bani Israel. Jadinya, tok guru-tok guru bani israel ubah kitab sebab tengok uruf bani israel yang mahu nabi akhir zaman bangsa Bani Israel.. kalau JAKIM dok beralasan uruf tidak benarkan non Muslim guna kalimah Allah, walhal Al-Quran dan Hadis dah jelas mengatakan boleh non Muslim guna kalimah Allah.. apa beda antara Bani Israel dengan JAKIM?” aku memberi penerangan agak emosi.

“emm.. ok gak jawapan ustaz tu.. tapi, macam mana pulak alasan bimbang dorang tu?”

Aku menarik nafas sedikit.

“macam ni la syaikh.. ana nak bagitau anta asas berfikir dalam kaedah Islam… setiap perkara yang Allah halalkan, mesti ada maslahah. Jika ada mudharat, mesti mudharat itu kecil. Bermakna, maslahahnya mesti besar.. Anta faham tak maksud ana?”

“emm.. faham ustaz”.

“Baik, kalau Allah haramkan sesuatu perkara pula, mesti ada mudharat yang besar. Kalau ada maslahah, mesti masalah itu kecil dan sedikit.. anta faham tak maksud ana?”

”yaa. Ya.. ana faham ustaz”.

Aku terus membacakan firman Allah dari surah Al-Baqarah, ayat 219 yang berbunyi;

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

Maksudnya;
”Mereka bertanya kepada kamu (wahai Muhammad) berkenaan arak dan judi. Katakanlah, pada kedua-duanya adalah dosa besar dan ada manfaat bagi manusia. dan dosa kedua-duanya lebih besar daripada manfaat”

”ayat ini, Allah sebut arak itu ada manfaat.. bukan ana kata tau.. yang kata tu adalah Allah.. betul tak?”

”ye..ye.. betul Ustaz”.

”tapi apa yang kita tau… arak haram, waima ada manfaat sekalipun.. kenapa Allah haramkan arak juga? Jawabnya, kerana mudharatnya, iaitu dosa itu lebih besar berbanding dengan manfaatnya” ujarku memberi penerangan lanjut.

”ok.. ustaz.. ana faham ustaz…”

”ok.. samalah juga dalam isu keizinan menggunakan kalimah Allah bagi non Muslim”

”emm… macam mana tu ustaz?.. agak kurang jelas”

“Allah izinkan non Muslim guna kalimah Allah, mesti ada maslahah dan mesti ada mudharat. Tetapi, maslahahnya mesti lagi besar berbanding mudharat.. kalau ada mudharat, mesti mudharat tu kecil” aku memberi penjelasan.

”mudharat yang kecil itulah yang puak-puak JAKIM dok cakap bimbang.. bimbang.. bimbang tu.” sambungku lagi.

”pun begitu, jangan disebabkan bimbang kita yang tak berkesudahan, menyebabkan kita tidak melaksanakan keadilan terhadap orang bukan Islam..” ujarku lagi.

”emmm …” kedengaran suaranya seperti orang sedang berfikir.

”macam ni la syaikh… anta nak beli kereta, tiba-tiba ada sorang kawan anta cakap kat anta, jangan syaikh.. bimbang nanti tayar kereta anta pancit atas bukit grik.. lalu, anta pun tak beli kereta.. agak-agak, tindakan anta tak beli kereta sebab bimbang tayar pancit atas bukit grik tu, cerdik ke bodoh?” soalku.

”emm… bodoh la jawapannya”

”haaa.. pandai pun…” balasku ringkas.

”samala juga, kita tak bagi non Muslim guna kalimah Allah dengan alasan bimbang kita itu… agak-agak anta nampak macam mana?” soalku

”takkan kerana bimbang tayar pancit atas bukit grik kita tak beli kereta kot.. bodohlah saya ustaz kalau ambil sikap macam tu” balas pelajar tersebut.

”nampaknya anta dah faham dah kot?” soalku

”terima kasih sebab bagi penjelasan.. dah clear dah ustaz”

”ok.. ”

Tidak lama kemudian, dia pun memberi salam penutup kepadaku. Dan perbualan kamu habis.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s