Lebih baik berpecah dari derhaka kepada Allah

TEMERLOH, 21 Julai: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, itu PAS lebih rela Melayu berpecah dalam mentaati perintah Allah daripada berpadu dalam mendurhakai Allah.

Dalam kenyataan bertulis yang dihantar kepada Harakahdaily, Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang mempersoalkan, apakah apa yang dibuat oleh Umno sekarang untuk perpaduan bangsa atau Islam.

Beliau dipercayai mengulas usaha yang dibuat oleh Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria yang cuba mengheret PAS agar bersatu dengan Umno atas landasan untuk kepentingan Melayu dan Islam.

Ia dilihat sebagai usaha untuk menyelamatkan Umno yang sedang karam dan cuba untuk menyeret PAS ke arah permasalahan itu.

“Isu perpaduan Melayu kembali bergema. Kali ini ianya melibatkan usaha golongan agama (Mufti) dan kepimpinan Umno,” tulis Tuan Ibrahim dalam kenyataannya.

Pelbagai komentar dan pandangan dari pelbagai pihak diambil bagi menyokong usaha perpaduan Melayu ini; sekaligus seolah-olah sesiapa yang tidak inginkan perpaduan Melayu adalah golongan yang bertindak bertentangan dengan kehendak Islam.

Menurutnya, pelbagai ayat Quran dan hadis bergema bagi menyokong usaha ini.

“Sebagaimana biasa PAS menjadi sasaran bilamana dengan tegas menolak hasrat perpaduan dengan Umno,” katanya.

“Isu besar ialah apakah untuk perpaduan bangsa atau perpaduan Islam. Kalau perpaduan bangsa; kenapa hanya Melayu perlu berpadu, bagaimana bangsa lain dalam negara. Apakah kerajaan suka kalau bangsa lain berpecah yang juga akhirnya melemahkan negara,” kata Tuan Ibrahim, bekas pensyarah pengajian Islam UITM itu.

“PAS Menyatakan dengan tegas kita perlu bersatu di atas landasan yang digariskan oleh Allah; iaitu “Bertolong bantulah kamu dalam perkara kebaikan dan taqwa, dan jangan bertolong bantu dalam perkara dosa dan permusuhan”.

“Lantaran itu PAS lebih rela melayu berpecah dalam mentaati perentah Allah daripada berpadu dalam mendurhakai Allah,” kata beliau.

PAS, katanya, tidak akan merelai perpaduan bagi mendokong tindakan yang bertentangan dengan Islam yang ditaja oleh Umno.

“Mereka sanggup menghalalkan perjudian di atas nama kebajikan dan sukan, serta pelbagai penyelewengan. Di saat rakyat tenderita dengan tekanan hidup akibat kenaikan kos hidup, rakyat melihat Umno gagal menjaga bangsa dan agama, maka jangan kegagalan ini disalahkan PAS,” tambah beliau.

Katanya, di saat rakyat menderita dengan tekanan hidup akibat kenaikan kos hidup, rakyat melihat Umno gagal menjaga bangsa dan agama, maka jangan kegagalan ini disalahkan PAS kerana lebih 50 tahun Umno diberi kepercayaan oleh orang melayu Islam.

“Umno membelakangkan soal perpaduan; kelantan terus ditindas bahkan negeri Pakatan Rakyat terus diserang saban waktu. Tangan kiri mengholor perdamaian, tangan kanan terus menekan dan menindas bangsa sendiri.

“Kami tidak mahu memikul pengkhianatan UMNO kepada agama. 50 tahun negara ini tidak pernah merasai berjalannya hukum Allah secara menyeluruh, riba rasuah, pusat maksiat berleluasa sehingga remaja seolah-olah tiada hala tuju,” katanya.

Rakyat miskin, katanya,  terus dibeban dengan kenaikan kos hidup; di waktu yang sama syarikat swasta kroni pemerintah terus menikmati subsidi luas biasa seperti  IPP (Independent Power Producers).

Syarikat konsesi tol pula tidak dipotong subsidi mereka bahkan   pembaziran terus berleluasa.

“Di saat negara berada dalam situasi paling buruk dalam sejarah dengan pelbagai isu besar spt penyerahan Blok L,M kepada Brunei, Tanah KTM di Singapura, Isu kemerosotan dana Felda yang mengejutkan, serta pelbagai gejala social yang berlaku menuntut rakyat membuat perubahan besar; bukan meminta PAS memikul sama  kemungkaran ini,” tegas beliau.

Harakahdaily

Hapus cukai 5 tahun jika Pakatan jadi kerajaan

KUALA KRAI, 17 Julai: Pakatan Rakyat sedia mencari jalan untuk memansuhkan cukai selama lima tahun sekiranya rakyat sedia memberi mandat pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kelak.

Demikian tawaran AJK PAS Pusat yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan, Datuk Husam Musa (gambar) semalam pada suatu majlis Pakatan Rakyat negeri di sini.

“Kalau Pakatan Rakyat dapat ambil alih (kerajaan) Pusat lepas PRU13, cukai pendapatan akan dimansuhkan sepenggal atau sekurang-kurangnya kakitangan kerajaan tak perlu bayar sepenggal,” ujar beliau.

Menurut beliau, kepemimpinan Pakatan Rakyat mempunyai formula tersendiri untuk urus tadbir kewangan negara secara adil, dinamik dan tidak membebankan rakyat.

Disebabkan itu, beliau menganggap langkah pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri menaikkan harga barangan asasi rakyat sebagai tindakan yang tidak bijak serta tidak menguntungkan rakyat.

Katanya lagi, kerajaan sepatutnya mengutamakan keperluan rakyat dengan menangguhkan beberapa projek mega yang nyata menguntungkan pihak tertentu semata-mata.

Tidak cukup dengan itu, beliau turut menganggap pentadbiran Najib bertindak menipu rakyat kerana tidak terlebih dahulu membawa cadangan menaikkan harga minyak RON95, diesel, gula dan  petroleum gas cecair (LPG) ke Dewan Rakyat baru-baru ini.

Tambahnya, indakan Najib yang juga Menteri Kewangan I mengumumkan kenaikan harga beberapa barangan tersebut sejurus selesai sidang Dewan Rakyat seolah-olah tidak mengiktiraf kedudukan Dewan Rakyat dalam sistem demokrasi negara.

Impak dari kenaikan harga beberapa komoditi tersebut, katanya lagi, meninggalkan kesan berantai seperti inflasi yang nyata cukup menghimpit kehidupan kaum nelayan, petani, peniaga hatta pengguna sendiri.

Turut hadir mengisi pentas bantahan adalah Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latif Abdul Rahman (Adun Mengkebang), Bendahari PAS Pusat, Dr. Mohd Hatta Ramli (Ahli Parlimen Kuala Krai) serta Tony Phua (Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara).

Dzulfikar Mashoor   – Harakahdaily

Mereka sedang seronok !

Lihatlah keseronokan ahli-ahli UMNO ini. Mereka sedang seronok dan gembira. Seronok kerana barang-barang dapur mereka akan naik tidak lama lagi. Mereka seronok mendengar Najib selaraskan harga. Mereka turut seronok kerana subsidi dikurangkan.

Kepada yang mahu seronok dengan ahli-ahli UMNO ini, sila undi BN lagi. Undi sampai sengal. Undi sampai papa kedana. Biar telanjang, undi tetap untuk BN. Bodoh !

Rakyat Malaysia dari golongan tua sesetengahnya bersetuju dengan kenyataan PM yang mengatakan kenaikkan harga petrol, diesel,gas dan gula semalam tidak membebankan rakyat. Itu pandangan sebahagian golongan tua. Pada pandangan golongan muda , mereka merasakan kenaikkan harga barangan tersebut sangat-sangat membebankan mereka.

Golongan tua yang terpengaruh dengan hidup ‘Zon selesa’ mereka sekadar menghabiskan usia mereka dengan tidak merasakan kesan kenaikan harga barang. Tanggungan mereka sudah tiada. Anak-anak sudah dewasa dan bekerja sendiri. Hutang rumah dan kereta sudah dilangsaikan. Dengan wang pencen atau wang KWSP yang ada pun sudah cukup untuk hidup.

Golongan muda tidak harus berfikiran seperti golongan tua ini. Perjalanan masih jauh. Kereta mesti dibayar bulanan. Rumah mesti dicari untuk isteri dan anak-anak. Susu, lampin pakai buang dan perbelanjaan sekolah wajib disediakan setiap hari. Barang dapur hendaklah dipenuhi.

Perjalanan kita masih jauh. Ayuh orang muda buatlah perubahan. Tukar kerajaan ‘Barang Naik’ kepada kerajaan Pakatan Rakyat(PR). Kerajaan PR telah mengambalikan hak rakyat dengan memberikan air percuma 20meterpadu di Selangor, penurunan cukai tanah di Kedah, caj air yang termurah di Pulau Pinang dan bukti pembelaan rakyat oleh Kelantan sejak 20 tahun memerintah.

Perubahan tidak boleh berlaku sendiri. Ianya mesti diusahakan . Ayuh pemuda pastikan diri anda sudah mendaftar sebagai pengundi untuk menjatuhkan kerajaan ‘Barang Naik’ dalam pilihanraya ke-13 akan datang. Segeralah ke pejabat pos atau pejabat SPR untuk mendaftarkan diri. Jangan asingkan diri anda dengan semangat perubahan. Anda mampu mengubahnya.

(*) sumber asal dari blog DPP Rompin – Albanjari

Mayat dan Iktibar – Bouncer rebah di riba GRO

Siapa yang tidak kenal hamid (bukan nama sebenar). Tubuh sasa, dada bidang dengan bulu lebat di dada. Berkulit putih cerah. Biarpun tidak tinggi macam Arnold Schwarzenegger, tapi rangka tubuhnya mantap seperti hero Terminator pujaannya. Hamid sekadar tamat SRP, namun rezekinya lebih hebat dari rakan2nya yang ada degree. Punya kereta mewah ratusan ribu. Hebat dan bergaya.
Sebut saja nama Hamid, tokey niteclub, pub mana yang tidak kenal. Beliau ‘kepala’ kepada bouncer. Dibawahnya saja hampir ada 30 orang bouncer. Dan kerana statusnya itu, hamid mampu menikmati kehidupan mewah dan eksklusif.

Hampir 70% kelab malam di bandaraya itu dijaga oleh bouncernya. Tidak hairan jika hamid sering dikelilingi pula dengan wanita-wanita yang seksi dan mengiurkan. Lebih-lebih lagi dengan sasa tubuhnya pasti jadi idaman wanita kelab utk mendampinginya setiap masa.

Betul-betul hamid berada di puncak syurga dunia. Syurganya yang dipenuhi dengan limpahan arak, wanita dan lendir-lendir nafsu.

Siri 4 : Bouncer rebah di riba GRO

Lebih kurang 3 tahun yang lalu terpahat kenangan dan pengalaman saya yang masih segar terpahat di jiwa apabila saya diminta untuk menguruskan jenazah seorang lelaki yang tidak saya kenali.

Tanpa ada syak dan ragu saya tampil memenuhi permintaan ahli waris yang menghubungi saya bagi menguruskan jenazah tersebut kerana sudah menjadi tanggungjawab saya apabila ada orang yang meminta bantuan untuk menguruskan jenazah, walaupun ia sebenarnya adalah fardhu kifayah sahaja namun menjadi wajib kepada mereka yang diminta untuk menguruskannya sehingga sempurna.

Pagi itu ketika saya sampai di bilik pengurusan jenazah, seperti biasa saya akan mendapatkan mayat yang sudah terbujur kaku diatas platform mandi. Ini penting untuk kerja-kerja mengukur bagi mendapatkan ukuran jenzah dengan tepat sebagai persediaan menyediakan kain kafan.

Umumnya pada pagi itu jenazah tersebut tampak kelihatan seperti biasa sahaja. Tanpa lengah saya terus melakukan kerja-kerja memotong kain kafan dan membuat persiapan yang selayaknya kepada jenazah tersebut di bilik sebelah.

Hampir 15 minit kerja2 menyediakan kain kafan selesai disudahkan. Kini saya kembali semula ke bilik mandi jenazah untuk proses seterusnya. Jenazah ketika itu masih berpakaian rapi, dengan t-shirt yang ketat dibalut pula dengan kameja mahal.

Sebenarnya agak sukar kami mahu menanggalkan pakaian dari tubuhnya. Ini kerana tubuh mayat ini telah mengeras. Jika dikira tempoh masa kematian mayat ini tidak sampai pun 8 jam, tetapi mengapa keras benar, selalunya tidak begitu..fikir saya dalam hati. Tiada pilihan lain, pakaiannya termasuk baju dan seluar terpaksa digunting.

Setelah saya tanggalkan pakaian jenazah tersebut saya dapati ada bau yang kurang menyenangkan mula menusuk-nusuk rongga hidung. Baunya sungguh tidak menyenangkan. Saya belek setiap anggota jenazah tersebut untuk mencari punca bau itu keluar namun saya yakin ia keluar dari dubur jenazah tersebut.

Kini jenazah ini siap saya balutkan dengan kain putih antara bawah dada hingga bawah lututnya sebagai kain basahan. Ia adalah proses biasa bagi saya ketika sampai diperingkat untuk memandikan.

Tiba-tiba sahabat saya memberitahu, “ustaz….tengok ni..! ” sambil jari tangannya mengarah kebahagian dada jenazah tersebut. ” Subhanallah ” saya lihat dadanya tiba-tiba menjadi lebam dan berubah kehitam-hitaman. Jika sebelum ini ketika menanggalkan pakaian jenazah tadi tidak pula kelihatan kesan lebam di dada mayat itu. Tiba-tiba sahaja dadanya menjadi hitam.

“ustaz..air apa pulak ni..cuba ustaz perhatikan di bahagian dada..tu ! ” Allahuakbar..ni apa pulak ujian kat kita” ujar saya kepada teman yang membantu. Saya dapati kesan lebam itu semakin lama semakin ketara dan sangat hitam, malah terbit air-air lendir yang keluar dari liang-liang roma simati dengan baunya yang sangat busuk. “Subhanallah” cukup tidak menyenangkan malah bau yang terbit itu sangat menganggu kami untuk menguruskan jenazah itu seterusnya.

“kita urus macam biasa” ujar saya kepada teman-teman. Dan dengan lafaz “bismillahirahmanirrahim” dan membaca niat untuk memandikan jenazah saya mula menyiram jenazah tersebut dengan air perlahan-lahan dan meratakan keseluruh bahagian anggotanya.

Lebam kehitaman di dada mayat itu semakin ketara dan semakin merebak hingga ke bahagian kerongkongya. Kami buat tak tahu sahaja…..sambil meneruskan apa yang selayaknya kepada jenazah semasa ‘dia’ dimandikan.

“ustaz…ustaz ! lihat muka mayat ni..pasal apa jadi macam tu !! ” sekali lagi teman saya mengejutkan saya lantas saya berpaling kearah muka jenazah. Subhanallah, sekali lagi saya terkejut bila saya dapati keadaan mukanya seperti hangus terbakar, lebih hitam dari lebam-lebam di dada dan anggotanya yang lain.

“allahumma anta rabbi la ilaha illa anta subhanaka inni kuntum minazzolimin” Saya mula tidak sedap hati kerana melihatkan keadaan mayat tersebut seakan sudah meleyuh sebahagian tubuhnya dan mengeluarkan bau yang sangat busuk serta tidak menyenangkan hidung saya dan teman-teman.

Kalau ikutkan rasa, nak saja saya tinggalkan mayat tersebut, sebab dah tak tahan dengan baunya….tapi kami gagahi juga hinggalah selesai proses memandikannya.

Apabila selesai sahaja kami mandikan jenazah tersebut dengan segera kami kafankan jenazah tersebut dan saya tidak benarkan wajahnya dilihat oleh ahli waris dan sahabat-sahabatnya yang lain.

Dan oleh kerana, arahan itu membuatkan timbul sedikit kekecohan diluar bilik mandi mayat. Mendengar saja saya tidak izinkan, ada ahli waris yang tidak puas hati. ” kenapa ustaz? Saya kata, ” adalah lebih baik jangan lihat dahulu sehingga sampai di tanah kubur semasa dia hendak dikebumikan nanti…..” akhirnya mereka akur biarpun ramai yang tidak puas hati.

Ikatan terakhir kain kafan telah disimpulkan , maka selesai urusan untuk mayat ini. Sebaik sahaja selesai saya bertanya kepada ahli warisnya akan punca kematian lelaki ini. ” kami pun tak tahu..ustaz” kata mereka. “cuba ustaz tanya kawan dia tu sebab dia ada sekali..”

Saya pun terus merapati lelaki yang dimaksudkan. ” bang…nak tanya sikit” saya bertanya. ” Kenape ustaz? Si polan ini mati bila dan kat mana serta kenapa? lebih kuranglah soalan yang saya ajukan kepada lelaki tersebut. “susahlah nak cerita ustaz…..” kenapa? saya bertanya lagi. Begini ustaz “si polan tu bos saya…juga kawan saya, kami selalu lepak kat night club… karaoke…semalam dia ‘minum’ banyak….tiba-tiba dia sesak nafas kemudian dia terus rebah di atas pangkuan kawan-kawan.”

” lelaki ke perempuan? ” saya nak kepastian. ” perempuan ustaz..girlfriend dia jugak, GRO di kelab tu ” jawab lelaki tersebut.

Saya terdiam sambil menundukkan kepala. Sebenarnya saya terkesima dengan jawapan kawannya itu.

Nak kata apa lagi, sekadar boleh tepuk dahi dan garu kepala yang tak gatal sebagai tanda protes. “kenapa ustaz tanya? ada apa-apa tak kena ke?” soal lelaki itu kepada saya. ” ada sikit problem kat mayat tu mas kami uruskan..” jelas saya pendek dan jawapan itu buat lelaki itu jadi terpinga-pinga.

Saya pesan kat lelaki tu, ” kena berhentilah ke night club dan minum arak tu, takde faedahnya….kita akan mati bila-bila masa sahaja….bertaubatlah selagi Allah membuka pintu taubatNya kepada kita, kalau abang nak tahu nanti dah sampai kubur cuba abang buka dan lihat wajah mayat kawan awak tu, kemudian abang telefon saya…boleh ? ini kad saya atau datang jumpa saya pun tak mengapa.

Selang beberapa hari dia menghubungi saya dan ingin berjumpa dengan saya. Lalu kami berjumpa selepas solat jumaat di surau (solat jumaat) di surau al-Munir Taman Lestari Perdana. Ketika berjumpa saya terus dia peluk saya dan menangis. “saya takut ustaz..” Saya takut” “boleh tak ustaz bantu saya? ..” Insyaallah..” jawab saya ringkas.

Dan saya tahu mengapa lelaki ini berkata demikian. Sudah pasti lelaki ini telah melihat wajah mayat itu.

Kepada pembaca ABO, baca dan fikirlah sendiri……kalau rasa diri tu hidup selama-lamanya teruskan ber’night club’ dan tongganglah arak sebanyak-banyaknya dan sokonglah orang yang menyokong arak dan yang beri lesen arak dan yang beri lesen kelab-kelab malam. Habuannya Allah akan ganjarkan untuk anda. Tunggu lahh..kerana saat itu pasti akan tiba. Ajal maut itu pasti. Dan janji Allah itu benar.

(*) Tulisan ini adalah tulisan pengalaman benar yang dialami sendiri oleh Ustaz Reza @ MRK albanjari. Mari jadikan ia satu iktibar buat diri kita.

Siapa sebenarnya yang rampas tanah melayu???

Kerajaan negeri PP atau UDA???LGE memberikan jawapan….

Buat malu kaum betul Umno ni….

“We can’t destroy privately owned Malay villages’

  
By Muda Mohd Noor

KUALA LUMPUR: The Penang government has no authority to demolish Malay villages in the state because the land is either owned by individuals or non-governmental organisations (NGOs). Chief Minister Lim Guan Eng said the state also could not interfere if the private owners of the land wished to develop their properties.

He said, however, if the owners were unhappy they could take the matter to court.

Explaining further, he said the state government had once objected to moves by the Urban Development Authority (Uda) to demolish a Malay village in Tanjung Tokong.

“We objected because Uda wanted to construct a condominium on the lot but the Malays could not afford to buy the units and were forced to leave the village,” he said when met in Parliament today.

Lim explained that “the state objected to Uda because a section of the land belonged to the state government”.

“But I want to ask, who wanted to take away the land — was it the state government or Uda, which is owned by the federal government?”

He was commenting on allegations that the state government was developing a Malay-owned village site in the state, with the aim of usurping their homes.

Lim said Umno and Gerakan would have to prove their allegations that the state government was purposely destroying the Malay village.

“This is their drama, a political statement for their own politics,” he said.

Posted by Firdaus Omar at 7/13/2010 – Kopitiam Bang Nan
Begitulah puak-puak bangang tu kalau tak menipu melayu bangsa sendiri tak sah hidup mereka. Nak salah siapa orang melayu tu sendiri yang suka di tipu percaya hanya umNO/Bn saja boleh memerintah- WM

Retreat sahkan sokongan Melayu kekal kepada PAS

 
KUALA LUMPUR, 12 Julai: Pemukiman tiga hari PAS bermula Jumaat hingga Ahad lalu di Port Dickson merumuskan parti itu tidak mengalami penurunan sokongan Melayu seperti yang didakwa pihak tertentu.Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata berdasarkan analisis yang dibuat, sejak Pilihan Raya Umum (PRU) 1995 sehingga PRU 2008, undi Melayu terhadap PAS konsisten dan menyaksikan sedikit peningkatan.

“Pada PRU 1995 undi Melayu kepada PAS sekitar 38 hingga 40 peratus, 1999 kita mendapat lonjakan sehingga 55 peratus ekoran isu pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari kabinet.

“Pada PRU tahun 2008, sokongan Melayu terhadap PAS antara 42 hingga 46 peratus.

“Ini membuktikan bahawa PAS tidak kehilangan pengundi teras Melayu selama ini,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai menolak dakwaan pihak tertentu bahawa PAS mengalami kemerosotan sokongan Melayu ekoran kerjasama parti itu dalam Pakatan Rakyat.

Dakwaan itu dibuat ekoran serangan hebat terhadap PAS oleh Umno ketika parti itu berusaha untuk mengekalkan kedudukannya walaupun sokongan untuk rakan-rakannya dalam BN hilang.

Dalam pilihan raya 2008, sokongan pengundi luar bandar kepada PAS tidak tinggi bukannya kerana mereka Melayu tetapi kerana maklumat dari PAS dan rakan-rakannya tidak sampai kepada mereka.

Mengulas lanjut Mahfuz berkata, PAS memperoleh 45 peratus sokongan Melayu pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Bukit Gantang sewaktu Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaludin menjadi calon.

“Itu tidak termasuk sokongan Melayu di Kelantan, kalau diambil kira Kelantan, sokongan Melayu lagi la tinggi,” tambahnya lagi.

Pemukiman hujung minggu lalu itu disertai  ahli Majlis Syura PAS serta Presiden dan AJK PAS pusat yang lain.

Ianya antara lain bagi merangka persedian PAS menghadapi PRU ke-13.

Dalam pada itu retreat tersebut juga merumuskan bahawa yang menghakis kepentingan Melayu seperti termaktub dalam perkara 153 Perlembagaan adalah Umno BN.

Menurutnya, isu memperkenal Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) dan isu penukaran sistem kemasukan ke IPT dari kuota ke meritokrasi antara contoh penghakisan hak Melayu oleh Umno BN.

Sehubungan itu jelasnya, atas sebab itu PAS juga memutuskan akan memulakan usaha lebih konstruktif melindungi hak orang Melayu yang termaktub dalam perlembagaan tanpa menafikan hak kaum-kaum lain sebagai warga negara Malaysia.

“Teras kita adalah keadilan kepada siapa yang berhak.

“Semua parti dalam Pakatan Rakyat pada konvensyen lalu sebulat suara telah bersetuju mempertahan apa sahaja yang termaktub dalam perlembagaan,” katanya.

Nazri Abdullah – Harakahdaily

There are lies, there are damn lies, and there is Umno

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

  1. Tun Dr Mahathir Mohamad wants his ‘Crooked Bridge’ to Singapore continued while Najib Tun Razak wants it aborted. Tun Abdullah Ahmad Badawi had actually aborted it soon after he became Prime Minister in 2003 — much to Dr Mahathir’s annoyance who complained that the cost to abort the bridge is higher than the cost to build it.
  2. Tun Dr Mahathir Mohamad alleges that Tun Abdullah Ahmad Badawi has been implicated in the ‘Oil for Food’ scandal, according to the United Nations investigation. Dr Mahathir said that action should be taken against Abdullah Badawi — as what happened to India’s Finance Minister who had also been implicated in the same scandal and was forced to resign from his post.
  3. Tun Dr Mahathir Mohamad alleges that Tun Abdullah Ahmad Badawi spent RM200 million of the taxpayers’ money to buy a new luxury jet whereas when he (Dr Mahathir) was Prime Minister he did not buy a new plane but used the old, small one to move around.
  4. Tun Dr Mahathir Mohamad alleges that Tun Abdullah Ahmad Badawi was not running the country and that the country was actually being run by the ‘fourth floor boys’ led by his son-in-law, Khairy Jamaluddin, who is close to Singapore and allows ‘that little red dot in the south’ to decide how the country is run.
  5. A Mongolian national by the name of Altantuya Shaariibuu entered the country and was subsequently murdered but there are no immigration records to show she has entered the country and two police officers have been found guilty of murdering her although there is no evidence she ever entered Malaysia since there are no immigration records of her ever having entered the country.
  6. One of those initially charged for Altantuya’s murder, Abdul Razak Baginda, is close to Najib Tun Razak but he was later acquitted of the murder without his defence being called.
  7. When Razak Baginda was first charged for murder he was allowed bail although bail is not provided for in cases that attract capital punishment, such as murder — while the co-accused, the two police officers, were not allowed bail.
  8. When Razak Baginda’s bail was revoked he applied for bail and supported the bail application with an Affidavit that alleged he had never met the two police officers before until they were sent to him by Najib Tun Razak’s police officer ADC called Musa Safri but Musa was never called to testify in the murder trial to confirm or deny Razak’s allegation.
  9. The judge in the murder trial at first refused to accept Razak Baginda’s Affidavit and advised the lawyer to withdraw it as it may be damaging to his client’s case. The lawyer, however, insisted that they submit the Affidavit and the judge had no choice but to accept it and after reading it actually made adverse comments and said that after reading the Affidavit he is even more convinced that Razak should not be granted bail. The senior judge was subsequently removed from the case and replaced with a junior judicial commissioner.
  10. Razak Baginda’s wife, a lawyer and ex-magistrate, went berserk during the trial and shouted that it is not her husband who wishes to become the Prime Minister. There was also an incident outside court when Razak Baginda’s wife kicked Altantuya’s father and her lawyer complained to the court and asked the court to instruct her from further accosting the father.
  11. After Razak Baginda and the two police officers were charged for Altantuya’s murder, the Attorney General made an unprecedented announcement to the media that only three people and no others are involved in the murder although the trial had not even started yet and no one knows what the witnesses would be saying during the trial.
  12. After Razak Baginda was acquitted of the charge of murder the Attorney General announced that the government would not be filing an appeal like it would normally do, while at the same time, as soon as the court ruled that my Internal Security Act detention was illegal and ordered my release, the government filed an appeal.
  13. The judge who acquitted Razak Baginda of murder ruled that he believed Razak is not guilty based on the Affidavit he filed to support his bail application although the Affidavit was never tendered as evidence during the trial. Therefore, while the Affidavit is not strong enough to convince the court that Razak deserves bail it is, however, strong enough to convince the court that he is innocent of the charge of murder.
  14. The Petroleum Development Act was passed by Parliament in 1974 whereby the state’s oil and gas activities would be nationalised and a national agency called Petronas would be set up to manage these oil and gas activities while the state’s would be entitled to 5% of the revenue and which would be called ‘royalty’. Agreements were subsequently signed between Petronas and all the states in Malaysia to legalise this arrangement.
  15. Under the Petroleum Development Act 1974, Petronas is to report only to the Prime Minister and to no one else and not even Parliament can question Petronas about its affairs, activities and financial matters.
  16. In 2000, the federal government withdrew the 5% oil royalty due to the state of Terengganu and the management of the money was handed over to Umno. Furthermore, how the money is to be spent lay in the hands of the Prime Minister’s Department so that the state no longer had control of the money or could decide what happens to the money.
  17. It is estimated that at least RM1,000 billion or probably even as high as RM2,000 billion has been earned through the oil and gas activities over more than 35 years since 1975 but only a few people know what the real figure is and what happened to all that money.
  18. It is estimated that at least 6,000 people or probably even as high as 10,000 have been detained without trial over 50 years since 1960 but no official figures have been released and neither has the full list of names been released nor information about what the alleged crimes of these detainees are.
  19. It is estimated that thousands of Malaysians have died under extrajudicial circumstances either for ‘resisting arrest’, while being interrogated, or during remand awaiting trial and human rights groups have protested these killings and have expressed anxiety that many died under suspicious circumstances.
  20. Umno is of the opinion that Malaysia’s economy is controlled by the non-Malays and that the Malays are being left behind. Umno is further of the opinion that the Malays are also losing political power and would one day become second-class citizens in their own country unless the Malays all unite under the banner of just one political party rather than be split under so many political parties.
  21. Umno is of the opinion that while it appears like some states are headed by multi-racial governments in truth it is the Chinese who are the power in those states and the Malays are merely the running dogs of the Chinese.
  22. Umno is of the opinion that it is the largest Islamist political party in the world and that Malaysia is already an Islamic country so here is no need for another Islamist party like PAS — who after all, being the opposition, can only talk without being able to do anything whereas Umno is in power and can do what PAS can only talk about.

So there you are. The above are only 22 items in a list that can run into 100 items. However, 40% of the above are supposed to be true while 60% are lies. Since I am not able to figure out which falls into the 40% category and which falls into the 60% maybe you can help me out here.

Malaysia Today….

Debat: Shafie jangan berkokok melalui media

KOTA KINABALU, 7 Julai: PAS Sabah mendesak Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal supaya bertindak sebagai anak jantan dan menyahut cabaran Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub mengadakan debat terbuka berhubung tuduhan PAS sebuah parti ajaran sesat.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah berkata, jika benar Shafie mempunyai kredibiliti dan berwibawa, maka jalan terbaik untuk membuktikannya ialah berdebat dengah Salahuddin.

Beliau berkata, sekirannya Naib Presiden Umno itu menolak, membuktikan beliau seorang bacul dan hanya berani berkokok melalui media.

“Saya harap Shafie masih ingat ketika peristiwa beliau terpaksa membatalkan perjalanannya walaupun beliau sudah daftar masuk untuk penerbangan MAS dari Tawau ke Kuala Lumpur.

“Ini disebabkan beliau takut berdepan dengan Datuk Seri Anwar  yang berkebetulan daftar masuk untuk penerbangan yang sama,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Tambahnya lagi, tindakan Shafie jelas menunjukkan bahawa beliau sebenarnya gentar untuk bersekemuka pemimpin Pakatan Rakyat dan hanya berani secara ‘baling batu sembunyi tangan’.

“Pusat-pusat judi, karaoke, kelab malam, pusat urut dan pelbagai lagi  tumbuh dengan subur sekali di bawah Umno BN. Isu pembuangan bayi, kes zina, gugur anak merupakan budaya rutin yang semacam tiada penghujungnya akibat Umno BN menolak hukum Allah. Inilah kesesatan yang nyata,” tegasnya.

Azim Fitri  – Harakah daily

Biasalah pemimpin umNO/BN jaguh haprak

Najib ‘flip-flop’ lagi dalam hal ekonomi

KUALA LUMPUR, 7 Julai: Kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak nampaknya berbolak-balik ketika menggambarkan situasi ekonomi negara, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Beliau berkata demikian kerana Najib yang juga Menteri Kewangan I semalam dilaporkan mengaku bahawa ekonomi negara kemungkinan menguncup pada suku kedua tahun ini disebabkan beberapa faktor luaran.

Sedangkan, katanya lagi, Najib pada 30 Jun lalu menyuarakan rasa optimis bahawa ekonomi negara mampu tumbuh sebanyak 6 peratus pada tahun ini melalui pelaksanaan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10).

“Sekajap yakin ekonomi kita tumbuh, sekejap kata menguncup, apa sebenarnya yang dia (Najib) nak beritahu kita,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena di lobi Parlimen, semalam.

Bagi beliau, pengakuan Najib itu sekaligus mencerminkan bahawa beliau tersilap perhitungan dalam menyediakan kerangka RMK10.

Dari segi yang lain, beliau berkata, Najib tidak seharusnya melihat faktor-faktor luaran seperti iklim ekonomi dunia semata-mata.

Tambahnya, selagi kerajaan tidak mempunyai iltizam politik dengan memulihara integriti mahkamah dan urus tadbir negara dari budaya kronisme, rasuah serta pembaziran, selagi itu pihak luar kurang yakin untuk datang melabur dalam negara.

Ini kerana, beliau berkata, para pelabur asing melihat semua segi tersebut selain melihat prospek yang ditawarkan oleh kerajaan melalui RMK10.

Sementara itu, Salahuddin Ayub yang juga Naib Presiden PAS berkata, kenyataan tidak konsistan Najib itu mencerminkan bahawa kebinet di bawah pimpinannya adalah kabinet berbolak-balik (flip-flop).

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, Najib sepatutnya membuat kajian mendalam sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung ekonomi nasional.

“Buatlah sedikit  ‘homework’, dia Perdana Menteri, dia Menteri Kewangan I, kenyataan  ‘flip-flop’ seperti ini tentu meninggalkan impak pada iklim ekonomi negara,” jelasnya.

Ini kerana, beliau berkata, kenyataan berbelit-belit itu secara tidak langsung tentunya memberi gambaran tidak langsung di kalangan pelabur asing dan tempatan terhadap prospek ekonomi domestik.

Tuntas dari itu, beliau mendesak Najib sekali lagi tampil di Dewan Rakyat dengan penuh bertanggungjawab menjelaskan iklim ekonomi negara pasca RMK10.

Dalam perkembangan berkaitan, beberapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat sebelum ini telahpun mendakwa kabinet Najib sebagai ‘kabinet flip-flop’.

Dakwaan ini ekoran keputusan kabinet Najib membatalkan niat melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), lesen judi sukan sempena Piala Dunia 2010, menghapuskan subsidi minyak dan barangan kawalan tertentu seperti yang diumumkan Najib sejak dimahsyurkan sebagai Perdana Menteri.

Dzulfikar Mashoor   – Harakahdaily

Begitulah nasib rakyat malaysia akan terus ditipu dulu kini dan selamanya….kerana masih banyak yang tak nak berubah dan sanggup di tipu sampai mati….

Umno guna APCO serang saya – Anwar

KUALA LUMPUR, 1 Julai: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Umno menggunakan isu APCO Worldwide untuk menyerangnya semasa berada di luar negara.

“Masalahnya, Umno menggunakan APCO, yang diketahui mempunyai hubungan dengan Israel, untuk menyerang saya di luar negara,” ujarnya kepada media di Parlimen petang ini.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas laporan akhbar hari ini berhubung perjumpaannya dengan beberapa pemimpin Yahudi di Washington sebagaimana laporan akhbar Washington Post, Isnin lalu.

Berita muka depan Utusan Malaysia hari ini melaporkan Anwar yangh dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan beberapa tokoh Yahudi disahkan mengunjungi Amerika Syarikat (AS) pada 23 hingga 26 Jun lalu bagi ‘menjernihkan’ hubungan dengan kelompok tersebut selepas dikatakan membuat kenyataan yang dilihat beliau anti Yahudi dalam isu APCO Worldwide, baru-baru ini.

Kunjungan Anwar itu didedahkan oleh kolumnis terkenal berbangsa Yahudi, Jackson Diehl dalam tulisannya di akhbar The Washington Post.

Berkenaan dengan zionis, Anwar menjelaskan, beliau ditanya kenapa menggunakan perkataan itu.

Jelasnya, mengikut fahamannya, zionis adalah berhubung kait dengan pencerobohan dan dasar imperial Israel yang terus memperluaskan wilayah Israel yang asal sehingga dalam keadaan sekarang.

Tetapi, kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu, mereka kata, bagi mereka zion adalah tanahair Yahudi.

“Saya kata jika itu istilah anda, ia berbeza dengan apa yang saya faham. Itu yang diputar belit oleh Utusan (Malaysia).

“Bila saya kata ‘dunia sudah hilang kesabaran terhadap Israel’, itu Utusan tak sebut. Bila yang membayar lebih RM70 milion kepada APCO, itu Utusan tak sebut, jadi kita fahamlah. Saya pun tak fikir RTM dan TV3 akan sebut, itu faktanya,” kata beliau lagi.

Anwar menjelaskan, tujuan beliau ke Washington adalah di atas jemputan Woodrow Wilson International Center untuk memberikan syarahan.

Selepas itu, katanya seperti biasa diadakan perjumpaan yang telah diatur untuk kakitangan editorial dan media antarabangsa.

“Ramai rakyat Amerika dan Yahudi merasakan ia adalah satu terjemahan yang tidak adil kerana bagi mereka, zion adalah negeri/kerajaan yang adil dan sah.

“Jadi saya katakan pada mereka, jika itu maksud mereka, saya tidak merasakan demikian, dan saya tetap dengan pendirian dan fahaman saya bahawa zion itu adalah pencerobohan dan penjajahan,” jelasnya.

Harakahdaily